پارک چمران پارک چمران کرج پارک چمران در کرج باغ گل پارک چمران باغ لاله های پارک چمران پاییز پارک چمران
البرز کرج

پارک چمران در شرق کرج

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹
4,512 بازدید بدون دیدگاه

پارک چمران یکی از پارک‌های بزرگ و پر امکانات کرج است که در شرق این شهر و در بلواری به همین نام جای دارد. این پارک به‌واسطه امکانات زیاد و متنوع، همه‌روزه پذیرای افراد زیادی است که برای تفریح و گذران اوقات فراغت به آن مراجعه می‌کنند.

معرفی پارک چمران کرج

این پارک به نام شهید استاد چمران نام‌گذاری شده و با وسعت حدود ۴۰ هکتار، معروف‌ترین و بزرگ‌ترین پارک در استان البرز محسوب می‌شود که  از میانه بلوار سرسبز (که ورودی اصلی شهر کرج است) آغاز شده و تا تپه‌های کلاک و ورودی جاده چالوس ادامه دارد.

امکانات و بخش‌های مجموعه پارک چمران

پارک چمران کرج دارای امکانات مختلفی است که در ادامه به معرفی اجمالی آن‌ها می‌پردازیم:

نزدیکی به رودخانه کرج

به دلیل نزدیکی پارک به جاده چالوس، آب رودخانه کرج از کنار این پارک می‌گذرد. همین موضوع باعث شده این رودخانه مکانی برای اتراق خانواده‌ها کنار این رود تمیز و زلال باشد. نزدیک رودخانه امکانات پیک‌نیک مانند منقل و مغازه‌ای برای خرید اجناس موردنیاز وجود دارد.

پینت بال

وجود زمین پینت بال با طراحی جذاب باعث شده بسیاری از مردم برای بازی پینت بال به پارک چمران مراجعه کنند. باشگاه پینت بال تورنادو، اولین باشگاه پینت بال جنگلی در استان البرز است که با جلوه‌های دودزا و تجهیزات مدرن، تجربه جدیدی را به شما هدیه می‌دهد.

برای رزرو سانس و بازی، تعداد نفرات باید حداقل هشت نفر و حداکثر ۱۶ نفر باشد و این مجموعه از ۱۱ الی ۲۴ پذیرای عموم است؛ اما برای اطمینان از سانس خالی و رزرو سانس دلخواه، با شماره تلفن ۰۹۳۷۸۲۴۶۶۵۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق اینترنت بلیت آن را با تخفیف‌های مناسب تهیه کنید.

پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری

یکی از مزایای پارک چمران، فضا و امکانات وسیع برای همه رشته‌های ورزشی است. از زمین والیبال، بسکتبال و زمین چمن مصنوعی بزرگ گرفته تا میز پینگ‌پنگ، پیست کارتینگ، دوچرخه‌سواری و اسکیت. در این مکان به علاقه‌مندان دوچرخه هم اجاره داده می‌شود و شما می‌توانید با مبلغ کمی دوچرخه کرایه کنید و لذت ببرید.

سینما ۴ بعدی

کنار امکانات ورزشی در این مجموعه، به تفریح‌های دیگر نیز توجه شده است. سینما ۴ بعدی پارک چمران یکی از همین تفریح‌ها به شمار می‌آید. این سینما در ضلع غربی پارک قرار دارد و از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۴:۰۰ پذیرای مردم است.

در این سینما بخش‌هایی برای شبیه‌سازی رعدوبرق، باد و نورهای رنگی وجود دارد. هنگام شروع فیلم، ابزارهایی با پا و بدن شما برخورد می‌کند که عاملی برای ایجاد هیجان بیشتر است.

باغ گل

اگر از در اصلی پارک وارد شوید، پیش از هر چیز به ورودی باغ گل‌ها برمی‌خورید. این باغ پرطرفدارترین بخش پارک چمران است.

این بخش در سال ۱۳۸۴ به لطف سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج، با صرف هزینه و وقت بسیار راه‌اندازی شده است و پوشش گیاهی بی‌نظیری ایجادشده که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. زیبایی این قسمت از پارک قابل توصیف نیست و لنز دوربین هیچ عکاس حرفه‌ای هم نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند. در این قسمت بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی ازجمله کروپسیس، میخک، ساکولنت، یاس هندی، ارغوان، پیچ اناری و … وجود دارد.

نکته مهم این است که باغ، حتی در زمستان با گل‌های زمستانی پذیرای بازدیدکنندگان است. ورودی باغ گل‌ها ۲,۰۰۰ به ازای هر نفر (مربوط به سال ۹۸) است و بلیت آن محدودیت زمانی ندارد؛ اما ساعت بازدید از ۹ الی ۲۱ خواهد بود. وسعت این باغ ۳۰ هزار مترمربع است و بخش‌های بسیاری دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱– باغ پرندگان:

وجود باغ پرندگان سبب شده دوستداران حیوانات مسیر دیگری را برای رفتن به باغ پرندگان طی نکنند و در پارک چمران به دیدن پرندگان بروند. ساعت بازدید از باغ پرندگان از ساعت ۱۰ الی ۲۰ است و قیمت بلیت آن نیز ۲,۰۰۰ تومان (مربوط به سال ۹۸) است. این بخش از پارک یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های کرج است.

۲– شهربازی:

وجود شهربازی در پارک چمران، فضای پرنشاطی را در این تفرجگاه ایجاد کرده است. این شهربازی با دستگاه‌های متنوع و استانداردی که برای همه سنین ایجادشده، در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان شهربازی نمونه کشور برگزیده شد. شهربازی پارک در ساعات شب به شلوغ‌ترین قسمت آن تبدیل می‌شود. وجود این شهربازی باعث شده همیشه صدا و همهمه زیادی در این بخش از پارک وجود داشته باشد.

از محبوب‌ترین وسیله‌های این مکان مفرح، می‌توان به چرخ‌وفلک ۵۰ متری، ماشین برقی، بوسترز ۳۰ متری، صندلی پرنده و ترن هوایی به ارتفاع ۱۲ متر اشاره کرد. شهربازی هرروز از ساعت ۱۷ الی ۲۴ از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند.

۳– فرش گل:

یکی دیگر از قسمت‌های معروف پارک چمران و باغ گل‌ها، فرش گل است. این فرش همواره تغییر می‌کند و یکنواخت نخواهد بود. فرش گل این پارک، رتبه نخست بزرگ‌ترین فرش گل در خاورمیانه را دریافت کرده است. دو سوی فرش گل، سکوهای چوبی بلندی قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از نمای بالا این اثر فوق‌العاده زیبا را تماشا کنند.

۴– نمایشگاه گل و گیاه:

قطعاً دلیل اصلی شهرت پارک چمران میان مردم، نمایشگاه گل و گیاه و جشنواره‌هایی است که هرساله در این پارک برگزار می‌شود. نمایشگاه گل و گیاه یکی از مکان‌هایی است که در آن گونه‌های مختلف گل و گیاه در مکانی سرپوشیده قرارگرفته‌اند. این بخش در همه فصول سال به‌صورت رایگان از ساعت ۹:۰۰ الی ۲۰:۳۰ پذیرای شما عزیزان است.

علاوه بر این نمایشگاه، در ماه‌های مختلف سال جشنواره‌های گل و گیاه مانند باغ لاله‌ها برگزار می‌شود که طرفداران بسیاری دارد و حتی از شهرهایی مانند تهران نیز برای جشنواره لاله‌ها که در تعطیلات عید است، به این پارک مراجعه می‌کنند.

۵– سایر بخش‌ها:

از دیگر جاهای دیدنی باغ می‌توان به آبشار، آمفی‌تئاتر، آلاچیق و میزهای چوبی، خانه‌های کاه‌گلی شبیه‌سازی‌شده و… اشاره کرد.

پارک بانوان

در سال ۱۳۹۳ و در روز ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن، دومین پارک بانوان کرج در پارک چمران افتتاح شد. این پارک باغ ریحان نام‌گذاری شده و با وسعت چهار هکتار ساخته شد تا کرج بعد از تهران در این زمینه رکورددار باشد. در باغ ریحان امکانات ورزشی مانند پیست دوچرخه‌سواری، زمین‌های فوتبال، والیبال و بسکتبال، میز پینگ‌پنگ، دارت و.. وجود دارد. علاوه بر آن فضاهای همچون کافی‌شاپ و رستوران به بانوان خدمت‌رسانی می‌کنند.

همچنین زمینی برای کودکان به مساحت ۳۹۸ مترمربع ساخته‌شده تا مادران نگران فرزندان کوچک خود نباشند. مکانی برای برپایی برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزش‌های هوازی که در محیط سربسته انجام می‌شود، از دیگر بخش‌های این باغ است. پوشش گیاهی در باغ ریحان همچون پارک چمران، از انواع گونه‌های گیاهی است تا این باغ علاوه بر زیبایی بصری هوای مطلوبی نیز داشته باشد.

کافه و رستوران

بعد از طی مسیری طولانی در این پارک زیبا حتماً خسته و گرسنه خواهید شد. پس می‌توانید در کافه و رستوران‌هایی که در باغ گل‌ها و کنار آبشار آن وجود دارند، روز طولانی خود را شیرین‌تر کنید.

سایر بخش‌ها

هرسال در بزرگ‌ترین پارک کرج، جشنواره‌ای برپا می‌شود و در آن نمایندگان هر شهر و قوم سوغات و غذاهای مکان زندگی خود را در عموم به نمایش گذاشته و می‌فروشند.

همچنین بخش پایانی پارک، آلاچیق و سکوهای زیادی فراهم‌شده که همواره یکی از بخش‌های شلوغ در روزهای تعطیل است.

عکاس‌خانه سنتی که در آن عکس‌هایی با لباس‌های قدیمی و بومی از مراجعین گرفته می‌شود، از دیگر بخش‌های پارک است.

وجود پارکینگ نیز مانع از ازدحام خیابان‌های اطراف پارک چمران شده است. این امر سبب می‌شود تا بازدیدکنندگان با خیالی آسوده با ماشین‌های شخصی خود به مجموعه تفریحی چمران بروند.

همچنین امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، نیمکت، سطل زباله، آبخوری، بوفه و … در نقاط مختلف پارک وجود دارد.

بازسازی

عملیات بازسازی این پارک از سال ۱۳۹۰ آغاز و در سال ۱۳۹۴ کامل شد.

آدرس پارک چمران کرج

کرج، بلوار شهید چمران، میدان امام حسین (ع)

جهت رزرو هتل در کرج کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا کرج
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد کرج
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
مساحت پارک
حدود 40 هکتار
ساعت کاری پینت بال
۱۱ الی 24
شماره تماس پینت بال
09378246651
ساعت کاری سینما 4 بعدی
همه‌روزه از ساعت 16:30 الی 24:00
ساعت کاری باغ گل
همه‌روزه از ساعت 9 الی 21
بهای بلیط باغ گل
2 هزار تومان
ساعت کاری باغ پرندگان
همه‌روزه از ساعت 10 الی 20
بهای بلیط باغ پرندگان
2 هزار تومان
ساعت کاری شهربازی
همه‌روزه از ساعت 17 الی 24
ساعت کاری نمایشگاه گل و گیاه
همه‌روزه از ساعت 9:00 الی 20:30
آدرس
بلوار شهید چمران، میدان امام حسین (ع)
موقعیت مکانی
نام استان
البرز
مرکز استان
کرج
جمعیت
2.7 میلیون نفر
تعداد شهرستان
6
آب و هوا
معتدل
پیش شماره
026
مساحت استان
۵٬۸۳۳ کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
کرج
16 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها