پارک قیطریه کجاست پارک قیطریه در تهران پارک قیطریه تهران پارک قیطریه
تهران تهران

پارک قیطریه در شمال تهران

یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
3,163 بازدید بدون دیدگاه

پارک قیطریه یکی از پارک‌های زیبا و قدیمی تهران است که در شمال پایتخت و در محدوده شهرداری منطقه ۱ جای گرفته است.

معرفی پارک قیطریه

مساحت پارک قیطریه در حدود ۱۲۳ هکتار می‌باشد و از شمال به فرمانیه، از جنوب به میدان پیروز و بزرگراه صدر، از شرق به چیذر و امامزاده معرف آن و از غرب به قیطریه و شریعتی محدود می‌شود.

پارک قیطریه در گذشته باغی متعلق به خواهر تنی ناصرالدین‌شاه قاجار بوده و به روایت تاریخ، میرزا تقی‌خان امیرکبیر ساختمانی که اکنون محل فرهنگسرا و کتابخانه پارک می‌باشد و در ضلع شمال غربی پارک واقع شده است را در آن احداث نمود.

در ابتدا این باغ بافتی جنگلی داشته است. در سال ۱۳۵۶ به همت شهردار وقت تهران مرحوم دکتر غلامرضا نیک‌پی که خود نوه دختری شاهزاده ظل السلطان فرزند ناصرالدین‌شاه بوده است، با وقف قسمتی از زمین‌های موروثی خود و با خرید و تجمیع باقیمانده باغ که در دست ورثه صدیق الدوله، از نواده‌های قاجار و داماد امین السلطان امیر اتابک اعظم، بود باغ بزرگ قیطریه را به پارک تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که پارک قیطریه هندسه نامنظم دارد و فضای گل کاری و چمن کاری آن در کنار انبوه درختان قدیمی جلوه خاصی به آن داده است.

گونه‌های گیاهی در محدوده پارک

از گونه‌های درختی پارک می‌توان از نارون، کاج، سرو نقره‌ای، زبان‌گنجشک، اقاقیا، بلوط، گردو، داغداغان، افرا، توت، بید مجنون، چنار، صنوبر، ماگنولیا، سدروس، نوئل و درختچه‌هایی نظیر زالزالک، نرگس درختی، زرشک، سوداغ، بوداغ و گز در قسمت ورودی جنوبی بوستان نام برد.

امکانات و جذابیت‌های پارک قیطریه

آلاچیق‌ها و میزهای باربیکیو، وسایل بازی کودکان، سینما شش بعدی و هفت بعدی، محوطه‌ای با میزهای پینگ‌پنگ، پیست اسکیت، میز شطرنج، وسایل ورزش همگانی، کافی‌شاپ، کیوسک روزنامه‌فروشی، بوفه، نمازخانه، فرهنگسرای ملل، کتابخانه، مخزن ذخیره آب، آبخوری و سرویس بهداشتی از جمله امکانات این پارک است.

نمایش‌های خیابانی جذاب در پارک

اگر از طرفداران هنر به‌ویژه نمایش و موسیقی باشید در گشت‌وگذار در بوستان حتماً از شنیدن صدای چند تن از هنرمندان جوان که در حال اجرای نمایشی خیابانی هستند یا با ساز و آواز، هنرشان را ابراز می‌کنند، خوشحال می‌شوید.

این روزها هنر خیابانی در پارک قیطریه و دیگر نقاط شهر تهران در حال گسترش است و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. جوان‌هایی که هنر خود را نه در سالن‌های شیک و پرزرق و برق که در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر به نمایش می‌گذارند و همشهری‌های خود را در اجراهای خود شریک می‌کنند.

ورزش و تفریح

از جمله تفریح‌ها و فعالیت‌هایی که می‌توان در پارک قیطریه و بسیاری از پارک‌های دیگر انجام داد، ورزش در هوای آزاد است.

می‌توانید از وسایل ورزش همگانی که در محوطه پارک قیطریه وجود دارند، برای ورزش کردن استفاده کنید. همچنین چند میز پینگ‌پنگ و میز شطرنج نیز در بخش‌هایی از پارک به چشم می‌خورند که می‌توانید به سراغشان بروید. اگر هم از طرفداران بدمینتون هستید، زمین‌های مخصوص این ورزش در این پارک وجود دارد.

البته باید بدانید که راکت و توپ بازی‌های پینگ‌پنگ و بدمینتون و مهره‌های شطرنج را باید خودتان به همراه بیاورید.

فرهنگسرای ملل

فرهنگسرای ملل که در وسط بوستان زیبای قیطریه قرار دارد، از سال ۱۳۷۳ شروع به کار کرده و به یک مرکز مهم فرهنگی، هنری و آموزشی برای ساکنان قیطریه تبدیل شده است.

این مرکز دارای امکاناتی از قبیل کتابخانه، نگارخانه، سالن همایش و کلاس‌های آموزشی مختلف است. در نگارخانه ملل (امیرکبیر) نمایشگاه‌های خارجی و داخلی برگزار می‌شود که هدف از آن ارتباط با هنرمندان و نمایش آثار آنهاست.

این فرهنگسرا بازارچه‌ای نیز دارد که نمی‌توان از پارک قیطریه دیدن کرد اما به بازارچه سر نزد. بازارچه‌ای که در آن از انواع و اقسام خوردنی‌ها و شیرینی‌ها و ترشی‌های محلی جاهای مختلف ایران تا صنایع‌دستی و آثار هنری می‌توان پیدا کرد. همچنین کالاهایی مانند دستبند، زیورآلات، کیف و مانتوهایی که به‌وسیله هنرمندان به‌صورت دستی بافته یا تهیه می‌شود نیز در این بازارچه عرضه می‌شود.

این فرهنگسرا در مقاله‌ای جداگانه و به‌صورت کامل معرفی خواهد شد.

آدرس پارک قیطریه

تهران، خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
مساحت
حدود ۱۲۳ هکتار
پوشش گیاهی
نارون، کاج، سرو نقره‌ای، زبان‌گنجشک و ...
امکانات
کافی‌شاپ، کیوسک روزنامه‌فروشی، بوفه و ...
آدرس
قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها