موزه پول ایران پارک ارم موزه پول غرب تهران موزه پول ایران کجاست موزه پول ایران موزه پول تهران موزه پول غرب تهران موزه پول ایران در تهران
تهران تهران

موزه پول ایران در غرب تهران

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
3,570 بازدید بدون دیدگاه

موزه پول ایران که به موزه تماشاگه پول نیز معروف است، یکی از موزه‌های تهران است که در غرب پایتخت و در محدوده پارک ارم قرار دارد. در این موزه سیر تحول حکومت‌ها و میزان پشتوانه حکومتی آنها دیده می‌شود که قطعاً ارزش بازدید را دارد.

معرفی موزه پول ایران

موزه پول، نخستین موزه تخصصی و دائمی انواع واسطه‌های مبادلاتی شامل سکه، اسکناس و نیز دیگر اوراق بهادار ایران، در تاریخ هفدهم تیرماه سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی در تهران آغاز به کار کرد. این مجموعه روایتگر تاریخی است که بر ایران گذشته است اما از زبان سکه‌ها!

در این موزه چگونگی دادوستد در مقاطع مختلف تاریخ، نقش و جایگاه ابزارهای اولیه در معامله همچون حلقه‌های تبادل به نمایش گذاشته شده است.

اشیای موجود در موزه پول

در این موزه شاهد نخستین قطعه فلز مدوری که نقشی بر آن حک شده بود، در چه زمانی و در کجا ساخته شد و نیز اولین سکه‌های استانداردی که در کشور لیدی ساخته شد می‌باشیم. این سکه متعلق به ۵۱۴ سال قبل از میلاد مسیح است و از آن به عنوان اولیه سکه موجود در جهان نام برده می‌شود. سکه لیدی در یکی از محفظه‌های موزه با شرایط بسیار ویژه‌ای نگهداری می‌شود و جنس آن آلیاژی به نام الکتروم (از ترکیب طلا و نقره) است و ارزش بسیار بالایی دارد.

در موزه پول نخستین سکه‌های ایرانی که در دوره هخامنشیان به دستور داریوش اول ضرب گردید، به نمایش درآمده تا گواهی باشد بر عظمت درایت ایرانیان.

در بخش‌های دیگر این موزه سکه‌هایی مربوط به ساتراپها و امرای تابع هخامنشی با تصاویری هنرمندانه از ارابه و کشتی و … به نمایش گذاشته شده است.

یکی از اسکناس‌هایی که در این موزه دیده می‌شود، اسکناس‌هایی به ارزش هزار تومان است که متعلق به دوره ناصرالدین‌شاه می‌باشد. این اسکناس‌ها هیچ گاه در بازار مصرف نشده و مردم نیز آن‌ها را ندیده بودند زیرا این اسکناس‌ها فقط در خزانه و به عنوان پشتوانه ملی نگهداری می‌شدند.

در این مجموعه سکه‌هایی نیز دوران حکومت از اسکندر مقدونی، سلوکیان، پارتیان (اشکانیان) و ساسانیان به چشم می‌خورد.

در قسمت مهمی از موزه پول با سکه‌های اسلامی آشنا می‌شویم. سکه‌هایی از امویان، عباسیان، غزنویان، سلجوقیان و … که مروری بر تاریخ ورود و ظهور اسلام در ایران دارد. در این قسمت، اهمیت هنر خط در سکه‌ها به روشنی به نمایش گذاشته شده است.

شکی نیست که سهمی از مستندسازی تاریخی بر عهده پول‌های کاغذی و اسکناس‌هاست. از این رو، موزه پول ضمن معرفی نخستین اسکناس‌های ایرانی منتشر شده در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار تا نمونه اسکناس‌های رایج امروزی، اولین طرح اصلی چاپ اسکناس در ایران را نیز در اختیار دارد.

در اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۸، بخش جدیدی در سالن اصلی نمایش با موضوع پول ملل راه اندازی شده است که اختصاص به نمایش سکه و اسکناس کشورهای مختلف با اطلاع رسانی عمومی شامل پرچم، نقشه، اطلاعات پولی و ارزش و واحد پول آن کشور دارد.

موزه پول علاوه بر سالن‌های نمایش، بخش‌های جنبی دیگری نیز دارد که به اختصار عبارتنداز: کتابخانه تخصصی، بانک اطلاعات، نگارخانه، تماشاخانه، سالن اجتماعات، نمایشگاه‌های متفرقه، کتاب‌فروشی و چایخانه.

اطلاعات بازدید

در صورتی که بخواهید از موزه پول ایران دیدن فرمایید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید موزه پول

در صورتی که می خواهید از موزه پول ایران بازدید کنید، می بایست در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۶:۱۵ به این مکان مراجعه کنید و از دیدن آن لذت ببرید.

شماره تماس موزه پول

در صورت نیاز به تماس با موزه می‌توانید از شماره تلفن ۰۲۱۴۴۱۴۳۰۸۸ استفاده نمایید.

بهای بلیط موزه پول

بهای بلیط موزه در ابتدای سال ۱۳۹۹ به شرح زیر است:

افراد ایرانی: ۶,۰۰۰ تومان

افراد خارجی: ۲۰,۰۰۰ تومان

دانشجویان و دانش‌آموزان: ۳,۰۰۰ تومان

تارنمای رسمی

در صورتی که علاقه‌مند هستید سایت رسمی موزه ملی ایران را مشاهده کنید، اینجا را کلیک نمایید.

آدرس موزه پول

تهران، کیلومتر ۴ برزگراه تهران به کرج، مجموعه فرهنگی تفریحی ارم، موزه پول ایران

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
تاریخ افتتاح پروژه
17 تیرماه سال ۱۳۷۶
ساعات بازدید
شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی 16:15
شماره تماس
۰۲۱۴۴۱۴۳۰۸۸
بهای بلیط برای افراد ایرانی
6,000 تومان
بهای بلیط برای افراد خارجی
20,000 تومان
بهای بلیط دانشجویان و دانش‌آموزان
3,000 تومان
آدرس
کیلومتر ۴ برزگراه تهران کرج، پارک ارم، موزه پول
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها