امامزاده سید محمد نوربخش اطراف تهران امامزاده سید محمد نوربخش تهران امامزاده سید محمد نوربخش سولقان تهران امامزاده سید محمد نوربخش کجاست امامزاده سید محمد نوربخش امامزاده سید محمد نوربخش در تهران
تهران تهران

امامزاده سید محمد نوربخش (ع) در منطقه سولقان تهران

پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
4,123 بازدید بدون دیدگاه

امامزاده سید محمد نوربخش (ع) یکی از امامزاده‌های اطراف تهران است که در روستای سولقان در شمال غرب تهران واقع شده است.

این امامزاده در مسیر رسیدن به امامزاده داوود (ع) قرار دارد و آب‌وهوای مناسب این منطقه و موقعیت قرارگیری آن، باعث شده است همه‌روزه به خصوص در فصل تابستان و ایام تعطیل بسیاری از تهرانی‌ها هم به جهت زیارت و هم به جهت سیاحت به این مکان مراجعه می‌کنند.

معرفی امامزاده سید محمد نوربخش (ع)

شرح حال امامزاده روی دیوار بنای آن حضرت این‌چنین نوشته شده که در سال ۷۹۵ هجری قمری در قائن پا به عرصه حیات نهاد.

استاد منوچهر ستوده به نقل از صاحب «هفت اقلیم» درباره این بزرگوار می‌گوید: «سید محمد نوربخش در آغاز عهد شباب به ولایت قصران درآمد و در قریه سولقان رحل اقامت افکند و جمعی فراوان مرید وی شدند و به متابعتش درآمدند.»

ایشان در سال در سال ۷۹۵ قمری در قائن پا به عرصه امکان نهاد و سال ۸۶۹ هجری قمری از دنیا رفت.

این امامزاده در وسط روستای زیبای سولقان قرار دارد. بعد از گذشتن از کوچه‌های تنگ، باریک و سرسبز روستا به این امامزاده مقدس و زیبا می‌رسید. این بقعه تقریباً در بالاترین قسمت روستای سولقان قرار گرفته است و در ضلع جنوبی آن، ساختمان‌های مسکونی روستا در سراشیبی قرار دارد و از آنجا که جاده امامزاده داوود از بالای دهکده سولقان می‌گذرد، از این جاده گنبد، مناره و بقعه به خوبی دیده می‌شود.

به گفته اهالی ده سولقان، از جمله زائرین این بقعه، مسلمانان پاکستانی هستند که به این امامزاده اعتقاد راسخی دارند.

امامزاده سید محمد نوربخش (ع) منتسب به کدام امام است؟

امامزاده سید محمد نوربخش (معروف به امامزاده نور) از عارفان، صالحان و نوادگان امام موسی کاظم (ع) بوده است که در قرن ۹ هجری قمری می‌زیسته است. ایشان بعد از مبارزات و زندانی شدن و تبعید، سرانجام در روستای سولقان دار فانی را وداع می‌کند.

کنار قبر این امامزاده، قبر دیگری نیز هست که می گویند قبر زنی است که گویا خادم این امامزاده بوده و وصیت کرده که در این مکان به خاک سپرده شود.

معماری بنا

طرح فعلی بقعه از یک حرم و یک ایوان تشکیل شده است که ایوان ورودی در جنوب شرقی حرم قرار گرفته است و رواقی نیز در کنار ایوان دیده می‌شود. در داخل حرم چهار ستون در میانه فضا دیده می‌شود که گنبد بقعه روی آن قرار گرفته است. قبر اصلی نیز در فاصله بیناین چهار ستون است.

محیط و فضای اطراف و داخل صحن امامزاده، بسیار تمیز و زیباست. وجود درختان سرو و کاج و بید، که حیاط داخلی را زیر سایه خود گرفته‌اند، روح هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. فضای داخلی امامزاده فوق‌العاده تماشایی و روح نواز است و نور سبز رنگی که بر ضریح و کاشی کاری‌های روی دیوار می افتد، آرامش عجیبی برای زائران به وجود می‌آورد.

بنای اصلی بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (ع)، ساده و آجری است و توسط بانوی عارفه ای کامل و واصل به نام «بی‌بی کوکب اعظم کاکویی» و دیگر افراد خیر به طرز جالبی با نورهای سبز رنگ، بازسازی شده است. گنبد بنای شلجمی و دارای گلدسته‌ای کاشی کاری شده است.

دلیل معروفیت امامزاده

اکثر کسانی که به این امامزاده می‌آیند، از وجود چنین امامزاده‌ای اطلاع نداشته‌اند و بعد از ساخته شدن فیلم مسافری از هند که سیتا دختر هندی به آنجا می‌رود و مسلمان می‌شود، آدرس این امامزاده را جویا شده‌اند و آن را پیدا کرده‌اند.

مرمت امامزاده

بقعه سید محمد نوربخش آخرین بار در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی توسط اداره اوقاف و امور خیریه کن  تعمیر و مرمت شده است.

آدرس امامزاده سید محمد نوربخش (ع)

تهران، شهران، بلوار کوهسار، جاده امامزاده داوود، بعد از روستای سولقان

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
منتسب به
امام موسی کاظم (ع)
دلیل معروفیت
ساخته شدن فیلم مسافری از هند
آخرین بازسازی بنا
۱۳۸۲ هجری شمسی
آدرس
جاده امامزاده داوود، بعد از روستای سولقان
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها