لیست استان ها
شیرینی قرابیه آذربایجان شرقی

شیرینی قرابیه از سوغات استان آذربایجان شرقی به همراه طرز تهیه

جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰
3,513 بازدید بدون دیدگاه

شیرینی قرابیه یکی از سوغات و شیرینی‌های خوشمزه استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز است که البته تقریباً در تمامی نقاط ایران یافت می‌شود و می‌توانید این شیرینی خوشمزه را در قنادی‌های شهر خود پیدا کنید.

شیرینی قرابیه انواع مختلفی دارد که می‌توان به قرابیه گردویی و قرابیه نارگیلی اشاره کرد که طرز تهیه آن‌ها شبیه به هم بوده و ما در این پست آموزش پخت شیرینی قرابیه بادامی را برای شما فراهم آورده‌ایم.

طرز تهیه شیرینی قرابیه استان آذربایجان شرقی

در ادامه باهم به طرز تهیه این شیرینی خوشمزه می‌پردازیم:

مواد لازم

سفیده تخم‌مرغ: ۳ عدد

بادام خام: ۱۵۰ گرم

شکر: ۲۰۰ گرم

وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

بادام، پسته و شکر برای تزیین: مقداری

مراحل تهیه شیرینی قرابیه استان آذربایجان شرقی

این شیرینی خوشمزه در هفت مرحله تهیه می‌شود که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

بادام‌ها را خرد و ریز کنید. برای این کار می‌توانید بادام‌ها را درون غذا ساز بریزید و یا در کیسه پلاستیکی ریخته و سپس بکوبید. همچنین می‌توانید پودر بادام به‌صورت آماده تهیه کنید.

۲– مرحله دوم:

فر را در ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد و یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا به مدت سی دقیقه گرم شود. قبل از روشن کردن فر، سینی فر را بیرون بیاورید. بادام‌ها را در ظرفی بریزید. شکر، وانیل و سفیده تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید. کمی مخلوط کنید و سپس با دنده‌ی ریز چرخ‌گوشت مواد را دو مرتبه چرخ کنید.

۳– مرحله سوم:

خمیر را کمی ورز دهید. اگر احساس کردید خیلی سفت است می‌توانید آن را دوباره در غذاساز بریزید و یک سفیده تخم‌مرغ دیگر به خمیر اضافه کنید تا نرم شود. خمیر آماده‌شده باید تقریباً سفید رنگ باشد.

۴– مرحله چهارم:

داخل سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کنید. به کمک ماسوره و یا قاشق و یا اسکوپ ساز خمیر را با فاصله و با اندازه‌های تقریباً یکسان روی کاغذ روغنی قرار دهید.

۵- مرحله پنجم:

کمی پسته و بادام را خرد کنید. برای تزیین شیرینی مقداری پسته، بادام و در صورت تمایل مقداری شکر روی شیرینی‌ها بپاشید و کمی فشار دهید تا به روی خمیر بچسبند.

۶– مرحله ششم:

سینی را داخل فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه شیرینی‌ها بپزند. مراقب باشید که شیرینی‌ها نسوزند. فقط کمی اطرافشان و روی آن‌ها طلایی رنگ شود کافی است.

۷– مرحله هفتم:

وقتی شیرینی‌ها آماده شدند آن‌ها را از فر خارج کنید. صبر کنید تا خنک شوند سپس از کاغذ روغنی جدا کنید. ممکن است بعضی شیرینی‌ها به کاغذ روغنی چسبیده باشند؛ برای جدا کردن آن‌ها مقداری آب به پشت کاغذ روغنی اسپری کنید. همچنین می‌توانید از دستمال پارچه‌ای مرطوبی به‌جای اسپری آب استفاده کنید. سپس شیرینی را به‌آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید. نوش جان!

نکات مهم

۱– این شیرینی خیلی زود و در مجاورت هوا خشک می‌شود. بهتر است آن‌ها را در ظرفی در دار نگه‌داری کنید.

۲– برای تزیین شیرینی به‌جای اینکه بادام و پسته را خودتان خرد کنید، می‌توانید از خلال بادام و خلال پسته استفاده کنید.

۳– دستور تهیه قرابیه بادامی تبریز را خدمت شما عزیزان تقدیم نمودیم اما نوع دیگر آن قرابیه گردویی تبریز است که در تهیه شیرینی گردویی به‌جای بادام از پودر گردو و یا گردوی ریز شده استفاده می‌شود.

۴– این شیرینی معمولاً برای جشن، مهمانی و نوروز استفاده می‌شود.

سوغات و صنایع دستی مرتبط

موقعیت مکانی
نام استان
آذربایجان شرقی
مرکز استان
تبریز
جمعیت
3.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
21
آب و هوا
سرد و کوهستانی
پیش شماره
041
مساحت استان
۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها