لیست استان ها
خورش مرجو طالقان

خورش مرجو (خورش عدس) از غذاهای محلی استان البرز به همراه طرز تهیه

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹
3,613 بازدید بدون دیدگاه

خورش مرجو که به خورش عدس نیز معروف است، از غذاهای محلی استان البرز است که بیشتر در حوالی طالقان طبخ می‌شود. این غذا بسیار خوشمزه است و شاید فرصت تجربه کردن آن را فقط در این منطقه داشته باشید، پس اگر به رستورانی رفتید که این خورش خوشمزه را داشت، حتماً از آن سفارش دهید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.

طرز تهیه خورش مرجو (خورش عدس) طالقان

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم (برای ۴ نفر)

گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم

آلو بخارا: ۱۰ عدد

سیب‌زمینی متوسط: ۱ عدد

عدس: ۱ پیمانه

پیاز متوسط: ۲ عدد

رب گوجه‌فرنگی، زعفران و آب‌غوره: به میزان لازم

نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین: به میزان لازم

مراحل تهیه خورش مرجو (خورش عدس) طالقان

این غذای خوشمزه در چهار مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱– مرحله اول:

برای درست کردن این غذای خوشمزه، ابتدا عدس‌ها را داخل یک کاسه بریزید و روی آن‌ها را با آب بپوشانید و بگذارید خیس بخورند. آلوها را نیز در آب بگذارید تا خیس بخورند. سپس پیازها را پوست بکنید و به‌صورت نگینی خرد کنید و کناری بگذارید. سیب‌زمینی را نیز پوست بکنید و به شکل دلخواه خرد کنید و کناری بگذارید. زعفران را هم دم کنید.

۲– مرحله دوم:

در این مرحله یک قابلمه متوسط را روی شعله گاز بگذارید تا گرم شود. سپس مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا کمی داغ شود. حالا پیازهایی که خرد کردید را داخل روغن بریزید و تفت دهید تا پیاز سبک و شفاف شود. مقداری زردچوبه نیز به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا زردچوبه رنگ پس بدهد. حالا گوشت گوسفند که به‌صورت مکعبی خرد شده است را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد. سپس رب گوجه‌فرنگی را در وسط قابلمه بریزید و تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند و بعد با گوشت و پیاز خوب مخلوط کنید. حالا مقداری آب به مواد اضافه کنید و حرارت گاز را ملایم کنید و زمان دهید تا گوشت پخته شود.

۳– مرحله سوم:

در اواسط پخت گوشت خورش مرجو، آلوها و عدس را که گذاشته بودید خیس بخورند، از آب خارج کنید و به بقیه مواد در حال پخت در قابلمه اضافه کنید و در حد مخلوط شدن با بقیه مواد هم بزنید. سپس سیب‌زمینی‌هایی که خرد کردید را نیز به مواد اضافه کنید و نمک و فلفل و دارچین را نیز به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش بپزد.

۴– مرحله چهارم:

در آخر پخت خورش مرجو، آب‌غوره و زعفران دم‌کرده را بنا بر ذائقه خود به خورش مرجو اضافه کنید و بگذارید خورش خوب جا بیفتد. سپس به همراه پلوی ساده یا پلو زعفرانی میل کنید. نوش جان!

نکات مهم برای پخت خورش مرجو طالقان

۱– اندازه مواد اولیه که در دستور خورش مرجو آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل می‌توانید با رعایت نسبت مقدار مواد اولیه را تغییر دهید.

۲– در صورت تمایل می‌توانید گوشت را از مواد اولیه دستور خورش مرجو حذف کنید و یک خورش کاملاً گیاهی و سالم درست کنید.

۳– عدس که در تهیه این خورش استفاده می‌شود، بسیار مقوی است و منبع غنی از پروتئین گیاهی، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود.

۴درصورتی‌که علاقه به خوردن برنج ندارید، می‌توانید این غذا را با نان نیز میل کنید.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
البرز
مرکز استان
کرج
جمعیت
2.7 میلیون نفر
تعداد شهرستان
6
آب و هوا
معتدل
پیش شماره
026
مساحت استان
۵٬۸۳۳ کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها