آبشار مصنوعی پارک جنگلی ناهارخوران پارک جنگلی ناهارخوران در گرگان پارک جنگلی ناهارخوران جنگل ناهارخوران گرگان پارک جنگلی ناهارخوران گرگان زمستان در پارک جنگلی ناهارخوران شهربازی پارک جنگلی ناهارخوران طبیعت پارک جنگلی ناهارخوران گرگان پاییز در پارک جنگلی ناهارخوران
گرگان گلستان

پارک جنگلی ناهارخوران در جنوب گرگان

شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰
3,777 بازدید بدون دیدگاه

پارک جنگلی ناهارخوران یکی از پارک‌های زیبا و معروف شمال کشور است که در جنوب شهر گرگان، مرکز استان گلستان، جای دارد. این پارک به دلیل آب‌وهوای مناسب و چشم‌اندازهای بسیار زیبا، همه‌روزه پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان بسیاری است.

معرفی پارک جنگلی ناهارخوران گرگان

پارک جنگلی ناهارخوران با وسعت حدود ۳۰۰ هکتار در ۸ کیلومتری جنوب شهر گرگان و در ارتفاع حدود ۶۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. این پارک جنگلی و زیبا به‌عنوان تفرجگاه اصلی شهر شناخته می‌شود و با طبیعت دل‌نشین و زیبای خود دل از هر گردشگری می‌برد.

این جنگل از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است و قدمتی ۴۰ میلیون ساله دارد و بخشی از جنگل‌های با ارزش هیرکانی به‌حساب می‌آید.

در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بخشی از این جنگل را به‌منظور تبدیل‌شدن به تفرجگاه در اختیار شهرداری گرگان قرار داد و در حال حاضر نیز ۱۶۸ هکتار از آن به‌عنوان پارک جنگلی تحت مدیریت شهرداری اداره می‌شود.

وجه تسمیه

این پارک از قدیم، بر سر راه کاروان‌های حجاج یا زائران قرار داشته است. این کاروان‌ها غالباً در دامنه‌های کوه‌های جنوب گرگان، اتراق کرده و چاشت ناهار می‌خوردند. به همین سبب این منطقه ناهارخوران شده است و البته هنوز هم مردم به آنجا می‌آیند و ناهار می‌خورند.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

استفاده نادرست از منابع طبیعی، جنگل‌زدایی و توسعه بی‌برنامه و بی‌رویه شهر گرگان، آسیب فراوانی به جنگل ناهارخوران وارد کرده است؛ به‌گونه‌ای که در دهه‌های اخیر مناطق مسکونی و اداری و امکانات شهری نیز به آن اضافه‌شده است. این امر بر پوشش گیاهی و جانوری این جنگل نیز تأثیرگذار بوده است.

در حال حاضر در برخی نقاط جنگل ناهارخوران جانورانی چون گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک جنگلی در آن دیده می‌شود.

پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران متراکم است و از نوع معتدل و جنگل‌های خزری به شمار می‌رود که به جغرافیای گیاهی هیرکانی تعلق دارد. در این جنگل همچنین پوشش غیربومی دیده می‌شود. درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله‌خاس، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا پوشش گیاهی غیربومی ناهارخوران را تشکیل می‌دهند.

امکانات و دیدنی‌های پارک جنگلی ناهارخوران گرگان

جنگل ناهارخوران دارای امکانات و دیدنی‌های متنوعی برای گردشگران و مسافران است که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه معرفی‌شده است:

آبشار مصنوعی

آبشار مصنوعی ناهارخوران بخش تازه افتتاح شده این پارک جنگلی‌ است که جلوه زیباتری به اینجا داده و لذت گردش در این پارک را چندبرابر کرده است.

این آبشار که در ابعاد ۱۲ در ۱۳ و با ارتفاع ۱۵ متر ساخته شده است، گردش عصرانه یا شبانه شما در پارک و بلوار ناهارخوران را جذاب‌تر می‌کند و گزینه‌ای عالی برای عکاسی و ثبت لحظه‌های زیبا همراه با خانواده یا دوستان‌تان محسوب می‌شود.

ناحیه پارادایز و شهربازی ناهارخوران

در قسمتی از این پارک در بلوار ناهارخوران، ناحیه‌ای با نام پارادایز وجود دارد که در آن می‌توانید به رستوران‌ها، مکان‌های اقامتی، بازارچه خرید و دیگر امکانات دسترسی داشته باشید.

یکی از معروف‌ترین بخش‌های نایحه پارادایز، شهربازی و چرخ و فلک مشهور آن است که لحظاتی شاد و هیجان انگیز را برای شما خلق می‌کند.

تپه باباطاهر

در ناهارخوران تپه‌ای به نام باباطاهر وجود دارد که از بالای آن می‌توانید چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر گرگان را تماشا کنید.

تپه نورالشهدا پارک جنگلی ناهارخوران

یادمان شهدای ناهارخوران ۱۶ متر ارتفاع دارد. در طراحی این یادمان از محراب و قالی‌های ترکمن الهام گرفته‌شده است و جنس آن از بتن است.

ایستگاه اتوبوس چتری

این ایستگاه به‌صورت چتر طراحی‌شده است و فضایی زیبا برای عکس گرفتن دارد.

سایت ورزشی

این سایت با داشتن وسایل ورزشی مکانی مناسب برای ورزش کردن در دل طبیعت ناهارخوران است.

رستوران‌ها و کافه‌های پارک جنگلی ناهارخوران گرگان

در بلوار ناهارخوران رستوران‌ها، کافه‌ها و فست‌فودهای متعددی برای یک شکم‌گردی عالی وجود دارد. یکی از غذاهای بی‌نظیر این منطقه جگر است که توصیه می‌کنیم در سفر به ناهارخوران از امتحان کردن آن غافل نشوید.

رودخانه زیارت

در داخل جنگل ناهارخوران رودخانه زیارت جریان دارد که تنها رودخانه ناهارخوران است. این رودخانه ۴۰ کیلومتر طول دارد و جزء حوضه آبریز قره‌سو به شمار می‌رود و یکی از منابع اصلی تأمین آب شهر گرگان محسوب می‌شود. علاوه بر این در این جنگل چندین چشمه نیز جاری است که معروف‌ترین آن سفید چشمه نام دارد و در ارتفاعات اطراف ناهارخوران دیده می‌شود.

پیک‌نیک و گردش در پارک

گردش در پارک را فراموش نکنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. مثلاً می‌توانید در جنگل مصنوعی پارک که پر از درخت‌های کاج است، قدم بزنید یا به سراغ رودخانه زیارت و سفید چشمه در دل جنگل بروید و از طبیعت بکر و زیبا لذت ببرید.

اگر هم علاقه دارید تنها یک پیاده‌روی سبک در این پارک داشته باشید، بلوار ناهارخوارن مکانی ایده‌آل برای شماست. البته علاقه‌مندان به کوه‌پیمایی و پیاده‌روی‌های طولانی هم می‌توانند در این پارک جنگلی به مراد دلشان برسند؛ در جنگل ناهارخوران ارتفاعاتی وجود دارد که با استفاده از راه‌پله‌های سنگی قدیمی و زیبا می‌توانید دسترسی راحتی به آنها داشته باشید و یک پیمایش جذاب و سبک را تجربه کنید. یکی از این ارتفاعات معروف تپه باباطاهر است که بین گردشگران و اهالی منطقه شهرت زیادی دارد و از بالای آن می‌توانید چشم‌انداز زیبایی به جنگل ناهارخوران داشته باشید. بخشی از پارک جنگلی ناهارخوران نیز به آرامگاه شهدای گمنام اختصاص داده‌شده است که می‌توانید برای کسب آرامش معنوی، از اینجا هم بازدید کنید.

همچنین درصورتی‌که به پارک جنگلی ناهارخوران رفتید، فرصت پیک‌نیک کردن را از دست ندهید. این منطقه با مناظر جذاب و چشم‌انداز فوق‌العاده یکی از بهترین مکان‌ها برای پیک‌نیک محسوب می‌شود.

اقامت و کمپ در جنگل ناهارخوران

جهت اقامت در جنگل ناهارخوران می‌توانید بساط کمپ را برپا کنید و با چادر زدن در دل این جنگل سرسبز، سفری استثنایی را تجربه کنید. اقامت در هتل ناهارخوران نیز گزینه مناسب دیگر برای سپری کردن شب در این منطقه جنگلی است. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از اتاق‌ها و سوییت‌های اجاره‌ای منطقه زیارت برای اقامت استفاده کنید که توسط مردم محلی به گردشگران ارائه می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری اطراف

بعد از جنگل‌گردی و تفریح در ناهارخوران پیشنهاد می‌دهیم از پارک جنگلی النگدره که در جاده ناهارخوران قرار دارد دیدن کنید. روستای زیارت نیز از دیگر جاذبه‌های نزدیک جنگل ناهارخوران است که با داشتن طبیعتی تماشایی مقصد مسافران بسیاری است. این روستا در هفت کیلومتری ناهارخوران قرار دارد. آبشارهای دوقلو، آبشارهای دره تل انبار، آبشار خال دره، چشمه آبگرم و امامزاده از جمله دیدنی‌های این روستا هستند.

بهترین زمان سفر

جنگل ناهارخوران در هر فصلی جلوه خاصی دارد و در هر زمان زیبایی‌هایش را به شکلی به رخ بیننده می‌کشد.

بهار: رود و چشمه‌ها پرآب شده است و غروب روزهای بهاری می‌تواند بهترین محل برای گردش و وقت‌گذرانی باشد.

تابستان: در روزهای گرم تابستان می‌توان از آب‌وهوای ییلاقی گرگان لذت برد.

پاییز: پاییز این جنگل بسیار زیبا و رؤیایی است. در این فصل برگ‌های درختان انجیلی که به‌صورت قرمز و زرد و گلبهی درآمده‌اند و زیبایی خاصی را به پارک جنگلی داده‌اند.

زمستان: در این فصل، برای لذت بردن از روزهای برفی می‌توان به ناهارخوران سفر کرد.

آدرس پارک جنگلی ناهارخوران

گرگان، بلوار ناهارخوران، بعد از پارک جنگلی النگدره

جهت رزرو هتل در گرگان کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا گرگان
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد گرگان
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
مساحت محدوده
حدود 300 هکتار
بهترین زمان بازدید
پاییز و زمستان
آدرس
بلوار ناهارخوران، بعد از پارک جنگلی النگدره
موقعیت مکانی
نام استان
گلستان
مرکز استان
گرگان
جمعیت
1.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
14
آب و هوا
معتدل و مرطوب
پیش شماره
017
مساحت استان
20,367 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
گرگان
6 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها